VEIKLOS SRITYS:

RRT: krovinių vežimo geležinkeliais apimtys krito, bet matomi sektoriaus atsigavimo ženklai

2025 gegužės 15 d.

2024 m. krovinių vežimo apimtys krito – pervežtas krovinių kiekis sumažėjo 5,8 proc., pasiekdamas 25,7 mln. tonų – žemiausią lygį nuo 2019 m. Tonkilometriais matuojama krovinių vežimo apimtis per metus mažėjo nedaug – 2,4 proc., bet nuo 2019 m. sumažėjo net 61,5 proc. ir siekė 6,24 mlrd. neto tonkilometrių (tkm). Išskirtinai – net 55,1 proc., iki 360,5 mln. neto tonkilometrių (tkm) – smuko intermodalinio vežimo apimtis, kas rodo sulėtėjimą visame krovinių vežimo sektoriuje.

Iššūkius krovinių vežimo sektoriuje ir toliau daugiausia lėmė geopolitinės priežastys, susijusios su Europos Sąjungos sankcijomis Baltarusijai ir Rusijai: 2024 m. tarptautinių vežimų apimtys mažėjo 19,9 proc., o iš jų net 18,8 proc. smuko vežimas tranzitu.

Pažymėtina, kad smuko ir krovininių traukinių punktualumo rodiklis – nuo 75,3 proc. krito iki 54,5 proc. Šis ženklus pasikeitimas siejamas su naudojimosi infrastruktūra sąlygų pokyčiais sugriežtinus galimybes koreguoti iš anksto suplanuotus važiavimus.

Nepaisant iššūkių, krovinių vežimo sektoriuje augo geležinkelio įmonių (vežėjų) skaičius. Veiklą Lietuvoje pradėjo du nauji vežėjai: Lietuvos įmonė „Transachema“ ir Lenkijos bendrovė ORLEN Kolej sp. z o.o., taip pat buvo atliekami kitų vežėjų bandomieji važiavimai. Tikimasi, kad ateityje augs tiek vežėjų skaičius, tiek kartu su jais ir krovinių vežimo apimtys .

Augo geležinkelių keleivių skaičius

Keleivinio geležinkelių transporto populiarumas grįžta į priešpandeminį lygį – stebimas pervežtų keleivių skaičiaus didėjimas iki 5,5 mln. – pasiekė didžiausią lygį nuo 2019 m.

Keleivių vežimo geležinkeliu rinka 2024 m. fiksavo ženklų augimą. Traukinių eismas, matuojamas nuvažiuotų keleivio kilometrų skaičiumi, per metus išaugo 16,3 proc., o didžiausias augimas fiksuotas tarptautiniuose maršrutuose – čia nuvažiuotų keleivio kilometrų skaičius padidėjo net 49,0 proc.

Daugiau keleivių rinkosi patogesnį ir greitesnį būdą bilietams įsigyti – pirko bilietus internetu (1,90 mln. bilietų), net 75,1 proc. išaugo bilietų įsigijimas mobiliojoje programėlėje. Šie pokyčiai siejami ne tik su skaitmenizacijos procesais, bet ir traukinių bilietų kasų uždarymu geležinkelio stotyse.

Keleivių vežimo punktualumo rodiklis didėjo 4,3 proc. punkto ir išlaikė itin aukštą lygį – net 96,12 proc. visų laiku atvykusių keleivinių traukinių. Šie rodikliai rodo augantį geležinkelių transporto patrauklumą ir didėjančią paklausą, ypač tarptautiniuose maršrutuose.

Nepaisant iššūkių, Lietuvos geležinkelių rinkoje pajamos augo

Krovinių vežėjų pajamos išliko stabilios ir per metus nežymiai išaugo iki 0,2 proc., tuo tarpu pajamos iš keleivių vežimo veiklos padidėjo net 17,6 proc., o viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo „LTG Infra“ pajamos gautos už naudojimąsi infrastruktūros paslaugomis didėjo 2,2 proc.

2024 m. Geležinkelių transporto paslaugų rinkos ataskaita čia.

Informacija atnaujinta 2025-05-16