VEIKLOS SRITYS:

DUK. Tarptautinis tarptinklinis ryšys

Ar Europos Sąjungoje galiu sunaudoti tiek duomenų, kiek namie, ir už tai papildomai nemokėti.

Europos Sąjungoje galimų sunaudoti duomenų kiekis, kuris bus apmokestintas pagal principą „mokėk kaip namie“ arba prie Lietuvoje taikomos kainos pridedant RRT leistą takyti papildomą mokestį, priklausys nuo konkretaus plano suteikiamų duomenų kiekio ir jo kainos, bei planui taikomų sąžiningo naudojimo taisyklių.

Tarptautinio tarptinklinio ryšio Europos Sąjungoje teikimą reglamentuojantys teisės aktai numato dviejų tipų kiekybinius paslaugų apribojimus, siekiant nustatyti sąžiningo naudojimosi taisykles:

  1. Jei tarptinklinio ryšio paslaugų gavėjas naudojasi išankstinio apmokėjimo tarifų planais, tarptinklinio ryšio paslaugų teikėjas gali taikyti tarptinklinio ryšio duomenų perdavimo mažmeninių paslaugų limitą. Šis limitas apskaičiuojamas turimą kredito likutį (pinigų suma, kurią klientas yra iš anksto apmokėjęs už paslaugas ir kurios ribose teikiamos paslaugos), buvusį atvykimo į kitą Europos Sąjungos šalį metu ir atėmus PVM, padalijant iš didžiausios leistinos didmeninės duomenų perdavimo tarptinkliniu ryšiu kainos (nuo 2017-06-15 iki 2017-12-31 ši kaina yra 7,7 Eur/GB arba 0,0077 Eur/MB). Pvz., jei paslaugų gavėjo kredito likutis tik ką atvykus į Lenkiją buvo 3,63 Eur, atėmus PVM jis bus lygiai 3 Eur, tuomet duomenų perdavimo paslaugų ES limitas apskaičiuojamas 3 Eur/7,7 Eur = 0,39 GB.
  2. Jei tarptinklinio ryšio paslaugų gavėjas naudojasi neapibrėžtinio duomenų kiekio paslaugų paketu (neapibrėžtinio kiekio paslaugų paketas – paslaugų paketas, kai apskaičiuota 1 GB duomenų kaina yra žemesnė nei 7,7 EUR/GB (šiuo atveju 1GB=1000MB)), tarptautinio tarptinklinio ryšio Europos Sąjungoje duomenų perdavimo kiekis, kuriuo gali naudotis toks paslaugų gavėjas periodiškai keliaudamas ES, turi būti bent dvigubai didesnis už kiekį, apskaičiuotą visą Lietuvoje taikomą to neapibrėžtinio duomenų kiekio paslaugų paketo mažmeninę kainą (be PVM), atitinkančią visą atsiskaitomąjį laikotarpį (dažniausiai 1 mėn.), padalijant iš didmeninės duomenų perdavimo tarptautiniu tarptinkliniu ryšiu kainos (nuo 2017-06-15 iki 2017-12-31 ši kaina yra 7,7 Eur/GB arba 0,0077 Eur/MB). Pvz., jei paslaugų gavėjas atskirai už duomenų perdavimo paslaugą Lietuvoje moka 3 Eur/GB (su PVM), tuomet duomenų perdavimo paslaugų Europos Sąjungoje limitas apskaičiuojamas 3 Eur / 1,21 / 7,7 Eur x 2 = 0,644 GB.

Taigi, nemokamai arba taikant RRT patvirtintą papildomą mokestį, paslaugų gavėjas galėtų išnaudoti duomenų kiekį, apskaičiuotą pagal sąžiningo naudojimo taisykles. Duomenys, viršijantys sąžiningo naudojimo ribą, gali būti apmokestinti kaina, ne didesne nei didmeninė duomenų perdavimo paslaugų kaina.

Ar nepažeidžia mano teisių paslaugų teikėjas, siūlydamas man brangesnius planus su tarptinkliniu ryšiu, nors deklaruojama, kad kainos mažėja? Ar paslaugų teikėjas gali siūlyti kitą planą su „kalbėk kaip namie“ principu, tačiau jo netaikyti mano turėtam planui?

Ar paslaugų teikėjo veiksmai pažeidžia paslaugų gavėjo teises ir tarptautinio tarptinklinio ryšio Europos Sąjungoje teikimą reguliuojančius teisės aktus, priklauso nuo paslaugų teikėjo sprendimo įgyvendinti reguliavimą. Sprendimus dėl konkrečių kainodaros variantų daro patys operatoriai, o RRT pareiga yra užtikrinti, kad nebūtų pažeidžiamos tarptautinio tarptinklinio ryšio teikimą Europos Sąjungoje reguliuojančių teisės aktų nuostatos bei paslaugų gavėjų interesai.

Jei paslaugų teikėjas nusprendė keisti paslaugų apimtį ir nebeteikti tarptautinio tarptinklinio ryšio paslaugų, klientas, norėdamas gauti tarptautinio tarptinklinio ryšio paslaugas, turi pasirinkti planus, kurie leis naudotis norimomis paslaugomis. Pirmiausia paslaugų teikėjas turi pasiūlyti planą, kuris atitiks principą „mokėk kaip namie“. Jei paslaugų teikėjas nusprendė nebeteikti tarptautinio tarptinklinio ryšio paslaugų Europos Sąjungoje, „kalbėk kaip namie“ kainos neturi būti pritaikytos kliento turimam planui.

Paslaugų teikėjas gali siūlyti kitą (ir brangesnį) planą nei dabar turimas planas ir kuriame tarptautinio tarptinklinio ryšio paslaugos Europos Sąjungoje bus apmokestintos pagal principą „mokėk kaip namie“. Paslaugų teikėjas taip pat gali siūlyti kitus mokėjimo planus nei „mokėk kaip namie“ planai. Šių paslaugų kainos ir paslaugų sąlygos nėra reguliuojamos ir juos paslaugų gavėjas turi pasirinkti tik savo valia ir tik sąmoningai išreikšdamas tokį pasirinkimą(aktyviais veiksmais).

Kokia bus naujo pasirinkimo kaina – didesnė ar mažesnė – turi būti vertinama pagal siūlomais mokėjimo planais suteikiamų naudų vieneto kainas. Tai reiškia, kad bendra pagal mokėjimo planą mokama kaina gali būti ne mažesnė ar netgi didesnė, tačiau perskaičiavimus pagal mokėjimo planus suteikiamas naudas (kitaip tariant, padalinus mokėjimo plano mokestį gaunamų paslaugų kiekiams, paslaugų vieneto kaina neturi didėti).

Kaip buvo minėta DUK 2, RRT atkreipia dėmesį, kad Reglamentas nenumato poreikio keisti elektroninių ryšių paslaugų teikimo apimtį (įtraukti į paslaugų apimtį tarptinklinį ryšį arba išimti iš teikiamų elektroninių ryšių paslaugų apimties). Tokie veiksmai kaip kainų keitimas, mokėjimo planų su skirtingomis elektroninių ryšių paslaugų apimtimis siūlymas nėra būtini siekiant įgyvendinti Reglamentą, todėl visi sutarčių pakeitimai, kurių aiškiai nenumato Reglamentas, turi būti atliekami laikantis Elektroninių ryšių paslaugų teikimo taisyklių.

 Jei paslaugų teikėjas paslaugų apimties nekeičia, nuo 2017-06-15 d. jis tarptautinio tarptinklinio ryšio paslaugas Europos Sąjungoje turi apmokestinti ne didesniais mokesčiai nei nustatė RRT Šis pasaugų gali siūlyti kitą planą su „kalbėk kaip namie“ principu, tačiau jį pasirinkti klientas turi tik savo valia ir tik sąmoningai išreikšdamas tokį pasirinkimą(aktyviais veiksmais).

Ar tarptautinio tarptinklinio ryšio paslaugoms Europos Sąjungoje gali būti taikomos kitos kainos nei „mokėk kaip namie“ kainos.

Taip. Tarptautinio tarptinklinio ryšio paslaugų teikėjai kaip alternatyvą „mokėk kaip namie“ kainoms gali siūlyti „alternatyvius“ planus, kuriems netaikomi tarptautinio tarptinklinio ryšio paslaugų reguliavimą Europos Sąjungoje reglamentuojančių teisės aktų principai. Tokius planus paslaugų gavėjai gali pasirinkti tik savo valia ir tik sąmoningai išreikšdami tokį pasirinkimą. Paslaugų teikėjas jokiais būdais negali versti vartotojų daryti tokio pasirinkimo. Siekiant apsaugoti paslaugų gavėjus nuo operatorių piktnaudžiavimo ir spaudimo duoti paslaugų gavėjo sutikimą „alternatyviai“ kainodarai, teisės aktuose yra numatyta, kad prieš paslaugos gavėjui sutinkant, jog jam būtų pritaikyta tokia „alternatyvi“ kainodara, jam turi būti suprantamai išaiškintos ne tik siūlomos „alternatyvios“ kainodaros nuostatos, bet ir tai ką jis praras atsisakydamas „mokėk kaip namie“ kainų.

Kas reguliuoja tarptautinio tarptinklinio ryšio teikimą Europos Sąjungoje?

Tarptautinio tarptinklinio ryšio teikimą Europos Sąjungoje reguliuoja šie teisės aktai:

  • 2012 m. birželio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos Reglamentas (EB) Nr. 531/2012 dėl tarptinklinio ryšio per viešuosius judriojo ryšio tinklus Europos Sąjungoje, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2017 m. gegužės 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos Reglamentu (ES) 2017/920.
  • Europos Komisijos 2016 m. gruodžio 15 d. įgyvendinimo Reglamentas (ES) Nr. 2016/2286 kuriuo nustatomos išsamios sąžiningo naudojimo taisyklių taikymo, papildomų mažmeninių tarptinklinio ryšio mokesčių panaikinimo tvarumo vertinimo metodikos taikymo ir prašymo, kurį to vertinimo tikslu turi pateikti tarptinklinio ryšio paslaugų teikėjas, teikimo taisyklės.
  • Europos elektroninių ryšių reguliuotojų institucijos 2017 m. kovo 27 d. patvirtintos gairės dėl mažmeninių tarptinklinio ryšio mokesčių panaikinimo tvarumo vertinimo metodika, ją rasite čia.
  • Elektroninių ryšių paslaugų teikimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktorius 2005 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1V-1160 „Dėl Elektroninių ryšių paslaugų teikimo taisyklių patvirtinimo“, jas rasite čia.