VEIKLOS SRITYS:

Įpareigojimų priežiūra

RRT siekia, kad būtų sudarytos sąlygos veiksmingos konkurencijos plėtrai ir egzistavimui  elektroninių ryšių srityje ir kad būtų laikomasi reikalavimų, užkertančių kelią ūkio subjektams piktnaudžiauti savo įtaka rinkoje.
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymu, RRT nustato didelę įtaką rinkoje turintiems ūkio subjektams įpareigojimus suteikti prieigą, laikytis skaidrumo, nediskriminavimo, apskaitos atskyrimo, kainų kontrolės ir sąnaudų apskaitos, funkcinio atskyrimo principų, atsižvelgdama į tai, kurie iš jų tinkami konkrečiu atveju, ir nustatydama tokių įpareigojimų vykdymo pradžią.

PASLAUGŲ KAINŲ REGULIAVIMAS

Universaliosios elektroninių ryšių paslaugos

Lietuvoje turi būti užtikrinamas universaliųjų elektroninių ryšių paslaugų (abonento telefono linijos, skambučių tinklo viduje ir į užsienį, skambučių taksofonais) teikimas. Šių paslaugų kainos negali būti didesnės nei paslaugų kainų aukščiausia riba. Kainų aukščiausia riba yra nustatyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu ir skelbiama čia. Šiuo metu universaliąsias elektroninių ryšių paslaugas teikia AB „Telia Lietuva“ (AB „TEO LT“).

Prieiga prie viešojo fiksuotojo telefono ryšio tinklo

Vartotojams (fiziniams asmenims) ir paslaugų gavėjams (paslaugų vartotojams, išskyrus juridinius asmenis) teikiamos prieigos prie viešojo telefono ryšio tinklo fiksuotoje vietoje (t. y. prie abonento telefono linijos) kainos negali būti mažesnės nei sąnaudos, apskaičiuotos pagal Sąnaudų apskaitos taisykles. Sąnaudos turi būti paskirstomos taikant visiškai paskirstytų sąnaudų metodą. Sąnaudos vertinamos atsižvelgiant į faktiškai patirtas sąnaudas. Bendrai toks sąnaudų vertinimo ir sąnaudų paskirstymo metodas vadinamas FDC+HCA (angl. „Fully Distributed Costs + Historical Cost Accounting“). Reguliuojamos tik AB „Telia Lietuva“ (AB „TEO LT“) teikiamos prieigos prie fiksuotojo ryšio tinklo kainos.

Skambučių užbaigimas viešojo fiksuotojo telefono ryšio tinkluose

Nuo 2019 m. liepos 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2019 m. birželio 11 d. įsakymas Nr. 1V-623, kuriame nustatyta, kad nuo 2019 m. liepos 1 d. AB „Telia Lietuva“ privalo užtikrinti, kad skambučių, inicijuotų Europos ekonominės erdvės valstybėse narėse, užbaigimo AB „Telia Lietuva“ viešajame ryšių tinkle, teikiamame fiksuotoje vietoje, paslaugų kaina būtų ne didesnė nei 0,09 Eur ct/min. (be PVM). Ši kaina apskaičiuota taikant kainų kontrolės metodą ir atsižvelgiant į kitų šalių patirtį (angl. Benchmarking).

Kaina nuo 2016-01-01Kaina nuo 2019-07-01
Tinklų sujungimas bet kuriame tinklų sujungimo taške (be PVM)
0,13 EUR ct/min.0,09 EUR ct/min.

UAB „Nacionalinis telekomunikacijos tinklas“, UAB „CSC Telecom“, AB Lietuvos radijo ir televizijos centras, UAB „Mediafon“, AB „Lietuvos geležinkeliai“, UAB „Ecofon“ nuo 2010 m. sausio 1 d. privalo taikyti tokias skambučių užbaigimo savo tinkle kainas, kurios neviršytų skambučių užbaigimo AB „Telia Lietuva“ tinkle kainų.

Nuo 2010 m. sausio 1 d. įsigaliojus kainų kontrolės įpareigojimams, buvo įtvirtintas kainų simetriškumas suteikiant tinklų sujungimo paslaugas. Tinklų sujungimo sąnaudas kiekvienas operatorius, sujungiantis tinklus (išskyrus tinklus sujungiančią ryšių liniją), pasidengia pats. Ryšių linijos įrengimo ir teikimo atveju padengiama pusė sąnaudų sumos.

Didmeninių paslaugų kainos, nustatomos pagal visiškai paskirstytų sąnaudų metodą (FDC)

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymu, RRT vykdo didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turinčių ūkio subjektų kainų ir sąnaudų kontrolę:

Eil. Nr.PaslaugaĮpareigotas asmuo / didelę įtaką atitinkamose rinkose turintys ūkio subjektasNuorodos į atitinkamus teisės aktus, susijusius dokumentus 
1.Vartotojams ir paslaugų gavėjams, išskyrus  vartotojus, teikiamos prieigos prie viešojo ryšių tinklo fiksuotoje vietoje, paslaugosAB „Telia Lietuva“ (AB „TEO LT“)Rinkos apibrėžimas, rinkos tyrimo dokumentai
2.Didmeninės centrinės prieigos fiksuotoje vietoje masinės rinkos produktams paslaugosAB „Telia Lietuva“ (AB „TEO LT“)Rinkos apibrėžimas, rinkos tyrimo dokumentai
3.Didmeninės aukštos kokybės prieigos fiksuotoje vietoje paslaugosAB „Telia Lietuva“ (AB „TEO LT“)Rinkos apibrėžimas, rinkos tyrimo dokumentai
4.Didmeninės vietinės prieigos fiksuotoje vietoje paslaugosAB „Telia Lietuva“ (AB „TEO LT“)Rinkos apibrėžimas, rinkos tyrimo dokumentai
5.Transliacijų perdavimo priemonių teikimo paslaugos*AB Lietuvos radijo ir televizijos centrasRinkos apibrėžimas, rinkos tyrimo dokumentai
6.Transliacijų perdavimo paslaugos, skirtos turinio paslaugoms galutiniams vartotojams teikti**AB Lietuvos radijo ir televizijos centras, AB „Telia Lietuva“ (AB „TEO LT“)Rinkos apibrėžimas, rinkos tyrimo dokumentai

Šių paslaugų kainos turi būti ne didesnės nei sąnaudos, apskaičiuotos visiškai paskirstytų (angl. Fully Distributed Cost, FDC) sąnaudų metodu ir pagal faktines įsigijimo (angl. Historical Cost Accounting, HCA) kainas.

Nustačius įpareigojimą kainas grįsti sąnaudomis, apskaičiuotomis visiškai paskirstytų sąnaudų metodu, paslaugų sąnaudos turi būti skaičiuojamos vadovaujantis sąnaudų apskaitos taisyklėmis, ūkio subjektams paprastai yra nustatomas ir apskaitos atskyrimo įpareigojimas. Apskaitos atskyrimo taisykles galite rasti čia.

*Antžeminės televizijos ir radijo transliacijų perdavimas, kai radijo dažnis yra skiriamas siuntėjui.

**Radijo dažnis yra skiriamas transliuotojui (retransliuotojui), reguliuojamos tik antžeminės televizijos ir radijo transliacijų perdavimo priemonių teikimo paslaugų kainos.

Informaciją apie ūkio subjektams ankstesniais metais galiojusius sąnaudų apskaitos, kainų kontrolės ir paskaitos atskyrimo įpareigojimus galite rasti RRT senoje svetainėje.

Skambučių užbaigimas mobiliojo telefono ryšio tinkluose

Nuo 2016 m. balandžio 1 d. balso skambučių užbaigimo individualiuose viešojo mobiliojo ryšio tinkluose paslaugų kainos negali būti didesnės nei kainos, nustatytos Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos, atsižvelgiant į Europos Sąjungos valstybių narių pagal rekomendaciją dėl skambučių užbaigimo tarifų reguliavimo reikalavimus apskaičiuotų grynųjų BU-LRIC sąnaudų vidurkį.

Ūkio subjektai, turintys didelę įtaką rinkoje, privalo užtikrinti, kad balso skambučių užbaigimo individualiuose viešuosiuose mobiliojo ryšio tinkluose kaina nebūtų didesnė nei 0,94 euro ct/min. (be PVM) bet kuriuo paros metu.

Informacija apie UAB „Bitė Lietuva“, AB „Telia Lietuva“ (UAB „Omnitel“) ir UAB „Tele2“ privalomas taikyti skambučių užbaigimo kainas pateikta lentelėje:

Nuo 2013-04-01Nuo 2014-08-01Nuo 2016-04-01
Balso skambučių užbaigimo kainos bet kuriuo paros metu
1,0426 EUR ct/min.1,04 EUR ct/min.0,94 EUR ct/min.

 

Rinkos tyrimo laikotarpiu naujai pripažinti didelę įtaką rinkoje turinčiais ūkio subjektai (UAB „CSC Telecom“, UAB „Mediafon“, UAB „Linkotelus“, UAB „Ecofon“) privalo užtikrinti, kad balso skambučių užbaigimo individualiuose viešojo mobiliojo ryšio tinkluose paslaugų kaina nebūtų didesnė, nei Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos ūkio subjektams UAB „Bitė Lietuva“, AB „Telia Lietuva“ (UAB „Omnitel“) ir UAB „Tele2“ nustatyta balso skambučių užbaigimo individualiuose viešojo mobiliojo ryšio tinkluose paslaugų kaina.

Nuo 2010 m. sausio 1 d. įsigaliojus kainų kontrolės įpareigojimams, buvo įtvirtintas kainų simetriškumas suteikiant tinklų sujungimo paslaugas. Tinklų sujungimo sąnaudas kiekvienas operatorius, sujungiantis tinklus (išskyrus tinklus sujungiančią ryšių liniją), pasidengia pats. Ryšių linijos įrengimo ir teikimo atveju padengiama pusė sąnaudų sumos.

Sąnaudų apskaitos sistemos

Visiškai paskirstytų sąnaudų metodas (FDC). FDC atveju visos paslaugos teikėjo patiriamos sąnaudos paskirstomos teikiamoms paslaugoms, tokiu būdu nustatant kiekvienos paslaugos savikainą. Sąnaudų paskirstymas turi būti atliekamas remiantis priežastingumo kriterijumi – t.y. paslaugai turi būti priskirtos tos sąnaudos, kurias (ar kurių dalį) sąlygojo konkrečios paslaugos suteikimas. Paslaugai priskiriamos tiesiogiai su ja susijusios sąnaudos, netiesiogiai susijusių sąnaudų dalis bei dalis bendrųjų sąnaudų. Taikant šį metodą, sąnaudos vertinamos pagal faktines įsigijimo kainas (angl. Historical Cost Accounting, HCA).

Nustatant kainas pagal šį metodą, įvertinamos realiai ūkio subjekto patiriamos sąnaudos bei protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąža.

Visiškai paskirstytos sąnaudos turi būti skaičiuojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos nustatytomis sąnaudų apskaitos taisyklėmis.

Nustačius įpareigojimus kainas grįsti sąnaudomis, apskaičiuotomis taikant visiškai paskirstytų sąnaudų metodą, paprastai nustatomas ir apskaitos atskyrimo įpareigojimas. Apskaita turi būti atskirta vadovaujantis apskaitos atskyrimo taisyklėmis.

Ilgo laikotarpio vidutinių padidėjimo sąnaudų metodas (LRAIC). Ilgo laikotarpio vidutinių padidėjimo sąnaudų (angl. Long Run Average Incremental Cost, LRAIC) apskaitos metodas pasižymi šiais bruožais:

  • Skaičiuojamos efektyviai veikiančio ūkio subjekto sąnaudos, t.y. ūkio subjektui nėra kompensuojama už perteklinius pajėgumus, jei jie nereikalingi konkrečiam atitinkamų paslaugų kiekiui suteikti. Tokiu būdu yra skatinama efektyvi veikla.
  • Skaičiuojamos einamosios sąnaudos, t.y. imituojami sprendimai, kuriuos ūkio subjektas (ar jo konkurentas) darytų šią dieną esant efektyviai konkurencijai rinkoje. Tokiu būdu imituojama konkurencinė aplinka, kadangi tokioje rinkoje sprendimai yra priimami atsižvelgiant į esamą situaciją, o ne į praeities sprendimus.
  • Naudojant LRAIC apskaitos metodą, gali būti sumodeliuotos ir tų paslaugų, kurios dar nėra faktiškai teikiamos, sąnaudos.

Paslaugos sąnaudas nustatant LRAIC metodu, apskaitomos ekonominės sąnaudos, t.y. įvertinamos ir alternatyviosios sąnaudos (prarastų galimybių kaštai): ūkio subjektui užtikrinama protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąža, kurią jis būtų gavęs, jei būtų investavęs kapitalą į alternatyvią panašaus rizikingumo rinką.

Sąnaudų apskaitos sistemų ir apskaitos atskyrimo sistemų auditas

RRT, vadovaudamasi Sąnaudų apskaitos pagal visiškai paskirstytų sąnaudų metodą taisyklių 55 punktu ir Apskaitos atskyrimo taisyklių ir su apskaitos atskyrimu susijusių reikalavimų 49 punktu, skelbia sąnaudų apskaitos ir apskaitos atskyrimo sistemų bei metinių ataskaitų audito išvadas.

Atlikto nepriklausomo audito tikslas – patikrinti, ar AB „Telia Lietuva“ (AB „TEO LT“) kartu su susijusiais juridiniais asmenimis ir AB Lietuvos radijo ir televizijos centru kaip ūkio subjektai, turintys didelę įtaką atitinkamose rinkose, laikosi jiems nustatytų su sąnaudų apskaita ir apskaitos atskyrimu susijusių įpareigojimų.

Nuorodos į auditorių išvadas dėl AB „Telia Lietuva“ (AB „TEO LT“) ir AB Lietuvos radijo ir televizijos centro sąnaudų apskaitos ir apskaitos atskyrimo sistemų, taikytų konkrečiais metais, pateikiamos lentelėje:

Sąnaudų skaičiavimo metaiAB „Telia Lietuva“ (AB „TEO LT“)AB Lietuvos radijo ir televizijos centras
2018Auditoriaus išvadaAuditoriaus išvada
2017Auditoriaus išvadaAuditoriaus išvada
2016Auditoriaus išvada Auditoriaus išvada
2015Auditoriaus išvada   Auditoriaus išvada
2014Auditoriaus išvadaAuditoriaus išvada
2013Auditoriaus išvadaAuditoriaus išvada
2012Auditoriaus išvadaAuditoriaus išvada
2011IšvadaIšvada
2010Auditoriaus išvadaAuditoriaus išvada
2009Auditoriaus išvadaAuditoriaus išvada
2008Auditoriaus išvadaAuditoriaus išvada
2007Auditoriaus išvadaAuditoriaus išvada
2006Auditoriaus išvada
2005Auditoriaus išvada
2004Auditoriaus išvada
2003Auditoriaus išvada
Apskaitos atskyrimo informacija

Nuorodos į AB „Telia Lietuva“ (AB „TEO LT“) ir AB Lietuvos radijo ir televizijos centro apskaitos atskyrimo informaciją pateikiamos lentelėje:

Metai AB „Telia Lietuva“ (AB „TEO LT“) apskaitos atskyrimo informacijaAB Lietuvos radijo ir televizijos centro apskaitos atskyrimo informacija
2018Apskaitos atskyrimo informacijaApskaitos atskyrimo informacija
2017Apskaitos atskyrimo informacija

Atnaujinta informacija po audito:

Apskaitos atskyrimo informacija

Apskaitos atskyrimo informacija
2016Apskaitos atskyrimo informacija Apskaitos atskyrimo informacija 
2015Apskaitos atskyrimo informacija Apskaitos atskyrimo informacija 
Europos Komisijos rekomendacijos ir sąnaudų apskaitos sistemų apžvalgos

Europos Komisijos rekomendacijos dėl elektroninių ryšių paslaugų teikimo ir kainų reguliavimo:

  • Rekomendacija dėl nuoseklaus nediskriminavimo įpareigojimų ir sąnaudų apskaičiavimo metodikų, skirtų konkurencijai skatinti ir geresnei investicijų į plačiajuostį ryšį aplinkai sukurti, taikymo;
  • Rekomendacija dėl naujos kartos prieigos (NKP) tinklų prieigos reguliavimo;
  • Rekomendacija dėl skambučių užbaigimo fiksuotojo ir mobiliojo telefono ryšio tinkluose kainų reguliavimo Europos Sąjungoje;
  • Rekomendacija dėl sąnaudų apskaitos ir apskaitos atskyrimo.

Pranešimas dėl senosios infrastruktūros kapitalo kainos apskaičiavimo skelbiamas Komisijai peržiūrėjus nacionalinius pranešimus ES elektroninių ryšių sektoriuje.

Europos Sąjungoje elektroninių ryšių reguliavimo tikslais naudojamų sąnaudų apskaitos sistemų apžvalgos:

Informacija atnaujinta 2020-02-04